Υποχρεωτικό
Ρεύματα Ευρωπαϊκής Λογοτεχνίας: 18ος-20ος αιώνας
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Στόχοι: Το μάθημα αυτό παρέχει στους/τις φοιτητές/τριες θεάτρου βασικό υπόβαθρο στις ανθρωπιστικές σπουδές και σε άλλες τέχνες, όπως η λογοτεχνία, μέσω της παρουσίασης των κυριοτέρων λογοτεχνικών
ρευμάτων και τάσεων της νεώτερης ευρωπαϊκής παράδοσης (από τον 18ο στον 20ο αι.), δηλαδή σχηματικά
από τον διαφωτισμό και τον ρομαντισμό έως και τον μοντερνισμό. Επίσης, αποσκοπεί και στο να εξοικειώσει τους/τις φοιτητές/τριες κορυφαίους συγγραφείς του «κανόνα» της δυτικής λογοτεχνικής παράδοσης μέσα από εκ του σύνεγγυς ανάγνωση αντιπροσωπευτικών κειμένων τους. Με το πέρας του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να γνωρίζουν όλες τις λογοτεχνικές τάσεις της νεώτερης ευρωπαϊκής γραμματείας
και τους κύριους εκπροσώπους τους. Παράλληλα, θα πρέπει να έχουν αποκτήσει την απαραίτητη γνώση ώστε να μπορούν να συνδέσουν τάσεις και συγγραφείς βάσει ορισμένων γνωρισμάτων, να τους τοποθετούν
χρονικά και σε σχέση με την ευρύτερη πολιτισμική ιστορία και άλλες αισθητικές μορφές, όπως η μουσική και η ζωγραφική, και τέλος να είναι σε θέση να πραγματοποιήσουν μια στοιχειώδη κριτική ανάγνωση
λογοτεχνικών κειμένων σε σχέση με την εποχή τους και το ρεύμα με το οποίο συνδέονται. Μέσω των σχετικών εργαστηρίων, θα έχουν, επίσης, αποκτήσει βασικές γνώσεις συγγραφής πανεπιστημιακών εργασιών.Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες αναμένεται να: ( γνώσεις)
● γνωρίζουν όλες τις λογοτεχνικές/αισθητικές τάσεις της νεώτερης ευρωπαϊκής γραμματείας και τους κύριους εκπροσώπους της
● να τοποθετούν τα αισθητικά ρεύματα χρονικά και σε σχέση με την ευρύτερη πολιτισμική ιστορία και άλλες τέχνες, όπως η μουσική και η ζωγραφική
● να έχουν αποκτήσει την ικανότητα να συνδέουν τάσεις και συγγραφείς βάσει ορισμένων γνωρισμάτων (εφαρμογή)
(ικανότητες)
● να έχουν αποκτήσει την ικανότητα να πραγματοποιούν μια κριτική ανάγνωση λογοτεχνικών κειμένων σε σχέση με την εποχή τους και το ρεύμα με το οποίο συνδέονται (εφαρμογή) να έχουν οξύνει την κριτική
και αναλυτική τους σκέψη (δεξιότητες)
● να έχουν αποκτήσει τις δεξιότητες που απαιτούνται για τη βασική έρευνα ενός θέματος και την παρουσίασή του
● να έχουν εξασκηθεί στην έρευνα και τη συγγραφή επιστημονικής εργασίας στο χώρο των θεατρικών, πολιτισμικών και ανθρωπιστικών σπουδών, υιοθετώντας διεπιστημονική σκοπιά
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
● Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
● Έρευνα και συγγραφή επιστημονικών εργασιών
● Αυτόνομη εργασία
● Ομαδική εργασία
● Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
● Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
● Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Επίσης,
● Κριτική και αναλυτική σκέψη
● Διεπιστημονική / διακαλλιτεχνική θεώρηση
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Το μάθημα εισάγει τους/τις φοιτητές/τριες στα σημαντικότερα ρεύματα και τάσεις της νεότερης λογοτεχνικής παράδοσης από τον δέκατο όγδοο έως τον εικοστό αιώνα. Ως μάθημα βασικού υποβάθρου, συνδέεται και συμπληρώνει τα μαθήματα ευρωπαϊκής ιστορίας θεάτρου και δραματολογίας καθώς και ιστορίας της τέχνης και πολιτισμού που προσφέρονται στο πρόγραμμα. Εκκινώντας από μια σύντομη ανασκόπηση της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας από τον μεσαίωνα έως τον 18ο αιώνα, εστιάζουμε στην
ρομαντική αντίδραση στον κλασικισμό και στη συνέχεια εξετάζουμε τις ιδέες και τις αισθητικές πρακτικές του ρεαλισμού/νατουραλισμού, του συμβολισμού, του αισθητισμού, του εξπρεσιονισμού και άλλων πρωτοποριών που εμφανίστηκαν στις αρχές του εικοστού αιώνα (π.χ. φουτουρισμό, νταντά,
υπερρεαλισμό) έως την επίταση του μοντερνισμού κατά τον μεσοπόλεμο. Εκτός από την επισκόπηση της ιστορίας και των γνωρισμάτων των λογοτεχνικών τάσεων, πραγματοποιείται επίσης εκ του σύνεγγυς ανάγνωση επιλεγμένων κειμένων συγγραφέων του ευρωπαϊκού λογοτεχνικού κανόνα, όπως οι Γκαίτε,
Μπλέηκ, Κητς, Κόλριτζ, Μπωντλαίρ, Ρεμπώ, Μαλλαρμέ, Μπαλζάκ, Ρίλκε, Φλωμπέρ, Ντίκενς,
Ντοστογιέφσκυ, Τολστόυ, Γουάιλντ, Καφκα, Προυστ, Γουλφ, Ελιοτ, Τζόυς. Παράλληλα, γίνονται αναφορές
στο ευρύτερο καλλιτεχνικό περιβάλλον (π.χ. τάσεις στη ζωγραφική και τη μουσική), καθώς και στην ιστορία των ιδεών.Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 μαθήματα. Συμπεριλαμβάνει 3ωρο εβδομαδιαίο εργαστήριο/φροντιστήριο συγγραφής και παρουσίασης εργασιών για τους πρωτοετείς φοιτητές . Η διδάσκουσα έχει καταρτίσει Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων και Ανθολόγιο Κριτικών Κειμένων για τις ανάγκες του μαθήματος και τα έχει αναρτήσει στο eclass ώστε να έχουν πρόσβαση όλοι οι φοιτητές/τριες σε αυτά
*Η αρίθμηση αναφέρεται στην αντίστοιχη εβδομάδα του μαθήματος.
1. Εισαγωγή στην Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία
2. Η νεώτερη ευρωπαϊκή
λογοτεχνία από τον Μεσαίωνα στον 18ο αι.
Κύριοι συγγραφείς, γραμματειακά είδη, κείμενα και τάσεις
3. Τέλος του 18ου αι.: Διαφωτισμός,
Κλασικισμός και η ανάδυση του
Ρομαντισμού
4. Ο 19ος αι.:Ρομαντισμός
5. Παρνασσισμός και
Μπωντλαίρ- H ποίηση της Νεωτερικόητας
6. Ρεαλισμός
7. Νατουραλισμός
8. Αισθητισμός, Συμβολισμός
9. Ο 20ος αι. έως το 1940: Νεωτερικότητα,
Μοντερνισμός και Πρωτοπορίες
10. φουτουρισμός,
ρωσικός-ιταλικός
11. εξπρεσιονισμός
12. νταντά,
υπερρεαλισμός
13. μοντερνισμός - ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις
39
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας
18
Επίσκεψη στα γραφεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
8
Αυτοτελής μελέτη
35
Σύνολο Μαθήματος
100
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:
Πρόταση 1
Συμμετοχή στην τάξη
Πρόταση 2
Ομαδική Παρουσίαση στην τάξη
Πρόταση 3
Ομαδική γραπτή εργασία και ατομικές ασκήσεις
Πρόταση 4
Γραπτές εξετάσεις
Άλλο
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης
Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.
Γλώσσα Αξιολόγησης: ελληνική (και αγγλική για φοιτητές του εξωτερικού)
Μέθοδοι αξιολόγησης
- Γραπτή εξέταση με ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίων και ανάλυσης κειμένων
- Βιβλιογραφική έρευνα και ομαδική δημόσια παρουσίαση μελέτης εφαρμογής (ρεύματος ή συγγραφέα)
Προϋπόθεση αξιολόγησης η συμμετοχή σε τουλάχιστον 7 μαθήματα
Τα κριτήρια και οι προϋποθέσεις αξιολόγησης γνωστοποιούνται από την αρχή του εξαμήνου στους/στις φοιτητές /τριες μέσω του e-class, μαζί με την αναλυτική περιγραφή μαθημάτων του Προγράμματος Σπουδών και αναρτώνται ιστοσελίδα του Τμήματος στο eclass και αναφέρονται και προφορικά στην τάξη.
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
& Auerbach, E. (2006). Mίμησις, Αθήνα: MIET, 2006.
& Beardsley, Monroe C., Ιστορία των αισθητικών θεωριών,Aθήνα: Νεφέλη, 1989.
& Βλαβιανού, Α., Γ. Γκότση, Κ. Καρακάση, Δ. Καργιώτης, Θ. Κατσικάρος, Ι. Πιπινιά, Δ. Προβατά, και Αγγ. Σπυροπούλου. (2008). Ιστορία της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας. Από τον 18ο έως τον 20ο αι., τ.β’, Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
& Δημηρούλης, Δ. (2011). Καβουρηδόν και Παραδρόμως, Αθήνα: Μοτίβο- Τόπος.
& Bloom, H. (2007). Ο δυτικός κανόνας, Αθήνα: Gutenberg,2007.
& Σπυροπούλου, Αγγ. και Θ. Τσιμπούκη, επιμ. (2002). Σύγχρονη ελληνική πεζογραφία: Διεθνείς διασταυρώσεις και προοπτικές, Αλεξάνδρεια, Αθήνα.
& Σπυροπούλου, Α. επιμ. (2007). Βάλτερ Μπένγιαμιν: Εικόνες και μύθοι της νεωτερικότητας. Αθήνα: Αλεξανδρεια.
& Σπυροπούλου Α. Επιμ. (2009) Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία, Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων (αναρτημένο στο eclass)
& Σπυροπούλου Α. Επιμ. (2009) Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία, Ανθολόγιο Κριτικών Κειμένων (αναρτημένο στο eclass)
& Τζούμα, Ά. (2007). Εκατό χρόνια νοσταλγίας, Αθήνα: Μεταίχμιο.
& Travers, M. (2005). Εισαγωγή στη νεώτερη ευρωπαϊκή λογοτεχνία, Aθήνα: Βιβλιόραμα.
& Τσιριμώκου, Λ. (2000). Εσωτερική ταχύτητα, Αθήνα: Άγρα.
& Χρυσανθόπουλος, Μ. (2012). Ο ελληνικός υπερρεαλισμός και η κατασκευή της παράδοσης, Αθήνα: Άγρα.
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS